Autumn 2016

Ramadhan bakal bertandang.Bulan penuh keberkatan.Bulan kebahagian.Bulan 1001 nikmat.Alhamdulillah.Bersua lagi kita.

Dan tak berapa nak lama jugak ni nak masuk winter.Bila masuknya winter ucapkan bye bye pada segala aircond,kipas angin,kipas tangan segala tu.Muahaha!Walau sekarang pun tak masuk winter lagi sebenarnya dan tengah duk autumn namun dah rasa dah sejuk sipi-sipi tu.


Suhu pagi ni.Menggigil jugak la time mandi tu.Sekarang Subuh dalam 5.02 pagi.Dah makin lewat tapi Maghrib awal dalam jam 5.06 petang dah masuk Maghrib tu yang bayar hutang puasa tu boleh buat straight terus.Alhamdulillah selesai.Sekarang dah takmau buat hujung2 dah.Buat awal,rilex je tunggu masuk Ramadhan.Hati pun ada sikit lega.Fuh!

Saya nak cerita banyak pasal keadaan sini pun takde la banyak sangat pengalaman.Baru je tinggal kat sini beberapa tahun cuma yang boleh saya cakap cuaca paling best untuk saya adalah time Autumn dengan Spring.Sebab dia sedang-sedang aje.Hihihi!Tak panas tak sejuk tp sejuk la.Eh ada pulak camtu.Hihihi.Dan time dua musim ni la paling seswaiii kalau nak datang jalan2 kat sini.Tapi Spring paling best time tu bila mekar je bunga-bunga cinta berkembang.Time Autumn pulak musim jenuh duk sapu halaman tak sampai 2 hari penuh balik daun.Bertabah la.Nak buat mcm mana kalau udah itu kitarannya kan.Tapi dua-dua musim pun cantik pemandangannya.

The words that describe autumn:

Autumn is second Spring 
When every leaf is a flower (tu jenuh aku kena menyapu tu)

- Albert Camus

Ok 

Tentang kehidupan seharian pulak,masih seperti biasa.Busy entah apa kerja buat taktau.Sibuk ke hulu ke hilir owh lupa pulak dalam seminggu dua ni saya sangat sibuk entertain kenalan yang baru kenal tapi bila start bersembang mcm dah 10 tahun kenal.Huhuhu!Memang meriah la.

Mula-mula jumpa Christy orang Sabah ke Sarawak lupa pulak saya datang sini jalan2 menenangkan jiwa,ewah!Dia stay dalam 3 malam rasanya kat rumah Kak Nora so kami sempat la bawak Christ ni jalan2 di Brisbane ni.Mula2 jalan ngan dia pi market kat Inala.Lepas tu tambah lagi jemaah orang Malaysia jugak datang satu family.Abang Lan,Kak Ila dan anak diorang Rayyan.Bila dah masing-masing berkumpul habislah.

Sebenarnya saya sangat happy bila jumpa dengan orang Malaysia.Tapi yang ini memang jenis yang cepat mesra dan cepat je jadi kawan.Itu yang seronok tu.Tapi ada jugak saya jumpa orang Malaysia yang sombong macam baru2 ni dah macam nak bergesel bahu di Wollies tapi usahkan nak ucap salam,senyum pun tak mahu maka saya pun buat muka penyu je la.Malas la nak beria kalau dia tak sudi kan.Isk isk isk!Entah apa yang nak sombong pun tak tahu.Dari satu negara kot.Ermmm....dan selalu sangat dah yg saya jumpa sombong ni kadang2 orang yg dtg bekerja disini dan ada juga student cuma tak semua la mcm tu.Ramai yang sangat friendly dan baik kat sini dan ada yang dah macam family.Selalu yang sombong ni seorang dua je pun.Abaikan!Abaikan!Suka hati korang la nak sombong pun.Saya tak rugi sikit pun usai bukan saya tanggung kamu kat sini.Kikikiki!Mana yang datang belajar guna loan kerajaan tu kamu nanti balik jangan lupa bayar hutang.Kikikiki!


Haritu kami bawak Christy dan Abang Lan punya family pusing-pusing city lepas maghrib dan alang-alang dah ke city kami terus dinner di Paparich.Happy faces,happy tummy.Lepas dinner kami pergi naik Wheel of Brisbane yang entah kali ke berapa dah saya naik tapi disebabkan kita meraikan orang Malaysia yang datang jauh-jauh ni jd kita naik sama.Tapi untuk Abang Lan dan wife dia tu,ini bukan kali pertama pun diorang datang.Dah kali kelima rasanya sbb tujuan diorang datang ni melawat mak saudara diaorang iaitu Kak Qaseh kat Runcorn.

Dan takde apa nak cerita pun malam tu selain jalan2 sightseeing area city,buat lawak hampasss,amik gambar snap sana snap sini,borak-borak,itu la aktiviti malam tu.Dan alang-alang dah pergi South Bank jom kita naik menatang pusing-pusing tu.

Ok nak cerita pasal Wheel of Brisbane untuk ticket Wheel of Brisbane.kalau beli pakai walk in je agak mahal dibandingkan beli secara online.Tak silap untuk adult sampai $19 untuk seorang.Maka sila la beli melalui Groupon dan kalau kita datang secara berkumpulan,harga pakej ada ditawarkan.Mcm kami haritu beli untuk 4 orang,dapat dalam $27 je.So bahagikan la dengan 4.Memang murah banyak la.

Kami ke city haritu naik Citycat (ferry) dan ferry last jam 10.20 malam kalau tak silap (kami pergi weekdays time tu).Dan sempat la naik ferry last dari South Bank dan terus balik.Esok pulak diorang datang serang rumah.Tuan rumah tak sempat masak tapi sempat la buat puding roti so itu je la jamu tetamu yang datang.Riuh bingit rumah kecik saya bila diorang datang oh saya sungguh la happy.

Dan lepas diorang ni balik Malaysia,datang lagi 3 orang pulak dari Malaysia.Owh saya sangat suka sbb rasa sangat terisi masa dengan aktiviti maklum la suami saya kan fly in fly out.Huhuhu!

Next entry kita sambung cerita lagi.

Bye!

No comments:

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You