Hand, Foot, and Mouth Disease (HFMD)

Lately,byk betul penyakit2 yg tak diundang tu muncul.Tapi kalau think dr sudut positive,penyakit itu adalah ujian namun sekurangnya usaha la sikit untuk mencegah sebelum terkena.Ini kalau main ambik mudah je lepas tu dah berjangkit dgn orang lain pulak,mmg boleh mendatangkan marahhhh!!

Agak emosional aku dan sbb tu la kena up entry diawal pagi sbb terjaga nak buat susu Damia td,terus xleh tidur.Hahaha!

Actually selain dr virus yg menyerang kanak2 dkt Perak sana,ada lagi satu virus iaitu Hand, Foot, and Mouth Disease (HFMD) atau bahasa mudah sakit tangan,kuku dan mulut.Ia menyerang kanak2 bawah 5 tahun.

Dalam sebulan lepas rasanya,aku ada kerumah mertua dan kebetulan ada tetamu yg datang.Bkn orang lain pn tapi sedara sendiri jugak.Salah seorang dr tetamu tu ada bawa anak dia yg umur sebaya Damia.Ntah macam mana aku ada terperasan spot merah kat badan baby tu pastu aku pun gatal mulut tanya la mak dia kononnya ingat anak dia allergic ke ape.

Sekali mak dia jawab,"Ooo...doktor suspect dia ni kena sakit tangan,kuku dan mulut".Tapi selamba je muka mak dia time tu cuma aku je mcm hilang nafas 2 saat.Tak terkata aku time tu.Melopong aku.Sbb time tu aku tak shout kat dia maka aku shout kat sini je la,"KALAU DAH TAHU ANAK TU TAK KIRA LA DOKTOR SUSPECT KE ATAU MMG DAH CONFIRM KENA,YANG KAU KEHULU KEHILIR BAWAK ANAK KEMANA-MANA SIAP SIKIT PUN TAK RALAT STILL JUGA HANTAR ANAK KE NURSERY....................................kau tahu tak disease ni akan berjangkit kat budak2 lain?????????????".Eiiiiii........geramnya aku.

Overview sikit pasal ni,hand, foot, and mouth disease is a common viral illness that usually affects infants and children younger than 5 years old. However, it can sometimes occur in adults. Symptoms of hand, foot, and mouth disease include fever, blister-like sores in the mouth (herpangina), and a skin rash.

Yg mulut meletup-letup tu,kalau dah orang dewasa kena pun dah hazab,baby lagi la hazab.

Lepas tu dalam seminggu dua ni,anak sedara Ariey pulak deman,batuk,selsema.Bdk tu ada tunjukkan simpton tu tp bila tanya mak dia,confident je jwb takde kena mengena dgn virus tu.Just demam biasa je until aku pergi rumah abang ipar aku barulah biras aku gtau yg anak sedara Ariey tu sbnrnya kena virus tu la.Dah la ada satu hari tu anak aku mmg main sekali.Aku tak salahkan budak2 cuma aku tak faham kenapa parents diorang mcm ambik ringan je psl disease ni like takde apa la.Busuk2 seminggu je anak korang demam.Chait!

Dan yg buat aku lagi bengang,bila kakak ipar aku cakap anak dia berjangkit dr nursery dan ada 2 babies yg tunjukkan simpton yg sama tp parents diorg seperti biasa claim demam biasa dan hantar anak juga seperti biasa walhal mmg sah anak diorang ada disease tu dan dah jangkit anak orang lain la.Anak sedara aku tu la.Aku tahu la korang takut kena ambik cuti sampai seminggu jaga anak tapi sekurangnya biar la ada hati perut sikit.Fikir la anak2 orang lain yg mungkin akan berjangkit sama.Nak marah aku marah la.Aku nak cakap juga tu jenis parents bebal,penting diri.

Dan td aku baru perasan Damia ada simpton tu,then terus bawak jumpa doktor.Doktor direct je cakap mmg COMFIRM dah kena cuma aku pelik doktor klinik mana la yg diorang pergi tu yg duk cakap SUSPECT je manjang tapi dari anak kau la terus kena anak orang lain tapi nak claim SUSPECT lagi??????????Duk pegang la ayat tu setiap kali orang tanya kenapa anak ni nmpk mcm tak sehat?

Lepas tu doktor situ buat report ke Kementerian Kesihatan dan pihak sana akan pergi ke nursery tmpt aku hantar Damia.Jika ada at least 2 babies yg ada simpton yg sama,maka kena tutup seminggu la nursery tu.Nak buat mcm mana.Takkan nak spread kat anak orang lain lagi.Lain la spread duit best juga tapi ini spread virus.Sungguh tak bahagia.

Setakat ni Damia tak demam lg dan sebolehnya aku berdoa jauh la dr kena demam.Mcm ulcer tu ada satu spot kat hujung lidah.Sedih ok bila anak bagitahu mulut sakit.Dan aku usaha bg dia minum air masak byk2 then letak ubat titik yg doktor bagi tu.Yg mcm rashes tu aku sapu cream.So seminggu la kuarantin until sembuh betul2.Sampai habis anak sedara,anak sepupu aku tak kasi datang sini.Hahaha!Aku mmg over.Over ditempat yg sepatutnya la dan bukan berlagak cool ditempat yg bkn sepatutnya mcm dua ibu td.

Walau tiada ubat khas,walau doktor cakap don't worry,walau ipar aku cakap "Seminggu je" tapi aku aku tak ambik mudah.Aku nak anak aku sihat seperti sedia kala.Dan walau penyakit ni mmg la tak diundang,tp aku masih marah pd mereka yg tak ambil berat pasal ni.Dah la tak ambil berat,buat selamba pulak tu.Tak faham la aku dgn mentality kebanyakan kita ni.Mungkin sbb dia tak rasa.Yang kena anak.So itu yg tak ambik port tu.Hmmm.............

Sedikit info hasil goggle:

Prevention

There is no vaccine to protect against the viruses that cause hand, foot, and mouth disease.
A person can lower their risk of being infected by
  • Washing hands often with soap and water, especially after changing diapers and using the toilet. 
  • Disinfecting dirty surfaces and soiled items, including toys. First wash the items with soap and water; then disinfect them with a solution of chlorine bleach (made by mixing 1 tablespoon of bleach and 4 cups of water).
  • Avoiding close contact such as kissing, hugging, or sharing eating utensils or cups with people with hand, foot, and mouth disease.
If a person has mouth sores, it might be painful to swallow. However, drinking liquids is important to stay hydrated. If a person cannot swallow enough liquids, these may need to be given through an IV in their vein.

Treatment

There is no specific treatment for hand, foot and mouth disease. However, some things can be done to relieve symptoms, such as
  • Taking over-the-counter medications to relieve pain and fever (Caution: Aspirin should not be given to children.)
  • Using mouthwashes or sprays that numb mouth pain
Persons who are concerned about their symptoms should contact their health care provider.


No comments:

Read.Think.Express

Trust Yourself When Others Doubt You